fbpx
Priče iz života,  Putovanja

Zašto su solo putovanja važna za lični razvoj

Sedim na klupici unutar male autobuske stanice u Nišu. Kofer pored mene, prošla je ponoć, još sat vremena do polaska za Sofiju. Nemam s kim da progovorim, sedmi put proveravam gde mi je pasoš, niko me ne čeka, nemam kome da se javim i potpuno sam sama u prostoru koji ne poznajem. Ovo je prvi put ikada da sam sama krenula na putovanje.

Sedela sam u šoku i vrtela pokretnu traku uspomena, sedam dugih godina veze i zajedničkih putovanja, izleta sa prijateljima, agencija i organizacija, i evo me sada posle toliko godina, a moment of firsts.

Tih par dana u Sofiji počela sam da shvatam važnost putovanja on your own, naročito za žene i želim da i vas inspirišem da se u novoj godini otisnete na jedno ovakvo putovanje.

Posveti vreme upoznavanju sebe

Priušti sebi nekoliko dana gde sve zavisi od tebe. Kada se nađeš sama u autobusu punih 7 sati, ili u hotelskoj sobi, u kafiću, na ulici, imaćeš priliku da čuješ svoje misli van žagora tuđih mišljenja i uljuljkanosti poznate okoline. Verovatno ćeš se suočiti sa nekim strahovima – sporazumevanje na jeziku koji ne poznaješ, pričanje sa strancima, probanje nepoznate hrane, raspolaganje novcem, bukiranje smeštaja i prevoza itd.

Kada budeš imala izbor, saznaćeš koje su to sitnice u kojima uživaš jer na putu ništa ne moraš. Videćeš koji kafići ti se sviđaju, nećeš morati da povlađuješ ljudima, i ako želiš da provedeš dan u krevetu sa knjigama i svojim dnevnikom, možeš. Vratićeš se kao srećnija i svesnija osoba.

Veće su šanse da ćeš upoznati nove ljude

Kada putuješ sa partnerom, društvom, kolegama ili agencijom teško je sklopiti nova prijateljstva jer nemaš potrebu za tim. Svakoga dana neko priča sa tobom, imaš s kim da jedeš ili sedneš na kafu i ko da ti pomogne u problemu. Kada si sama, naročito u hostelu, bićeš otvorenija za druge ljude. Ta poznanstva, prijateljstva pa makar trajala 2, 3 dana, doprineće tvom duhu, životu, razumevanju sveta, ljudi, kultura, i shvatićeš da koliko god lepo bilo deliti iskustvo sa voljenom osobom, velika lepota putovanja je i u novim ljudima koje sretneš.

Nekada ti ljudi zauzmu čitava poglavlja u priči naših života. Neke izostavimo, a pojedini prerastu u legendarne anegdote koje ćemo jednog dana pričati deci “Once upon a time in….”

Prošle nedelje sam prvi put odsela sama u hostelu (u Ljubljani). Za mene je to uvek bilo neprijatno iskustvo, wc i tuš kabine koji se dele, neko spava pored, ispod, iznad tebe, zajednički prostori, kuhinje, doručak, a svi stranci.

Dva dana po dolasku, ta žuta kuća u Veselovoj ulici postala mi je dom. Pored mene spavao je Tom, student medicine iz Australije, a ispod njega pijani Škotlanđanin Džejk koji me je svako veče vukao po pabovima. Mikhaela je došla sa Novog Zelanda, a susedna soba bila je rezervisana za sedam studenata iz Kolumbije koji su tu živeli jer je jeftinije od iznajmljivanja stana. Jednom kad sam progovorila par reči sa njima, nisam prestala, i pored prelepe Ljubljane, tih nekoliko ljudi postali su najlepši deo mog putovanja. To se nikada nije dogodilo kada sam putovala sa Nemanjom.

Podstakni svoju kreativnost

Putovati u tišini (samo uz glas svog uma) dozvoljava ti da upiješ glasove svog okruženja. Osetljivija si na promene oko sebe, predostrožnija, oči su ti širom otvorene i spremne da nauče iz sveta koji ih okružuje. Već na putovanju, ili po povrtaku, tvoja čaša kreativnosti prelivaće se od novih ideja, sećanje će ti biti bogatije za more informacija iz kojih ćeš crpeti inspiraciju, a odmor kao odmor daće ti dodatnog poleta u poslu kom se vraćaš.

Improve your mental health

Živimo u svojim malim kutujicama i retko ih napuštamo. Jedan od mojih najvećih problema je taj što nekada nemam snage da se izborim sa okolinom i dopustim joj da me truje svojim glupim pravilima, mislima, uverenjima. Patimo od ankioznosti, napada panike, depresije i teško nam je da to promenimo ako čamimo u istom orkuženju sa istim ljudima.

Solo putovanje ti daje vremena da pronikneš u srž svog problema i onoga što te muči, smogneš snage da oprostiš onima koji su te povredili i da očistiš um od stalnog pritiska. Kada sam otputovala u Vijetnam, bila sam sa dečkom ali smo nedeljama jedva komunicirali jer smo rešavali sopstvene probleme. Putovanje je bila moja terapija, plakala sam svakoga dana, pisala, radila jogu i došla do onih par osnovnih stvari i ljudi koji mi nedostaju, ostale sam otpustila.

Kada se izmestiš iz poznate sredine, nekada shvatiš kako si sredinu poneo sa sobom u glavi. Novo okruženje može biti najbolji detox.

Otkrij svoju snagu

Uvek na zajedničkim putovanjima, Nemanja bi rešavao probleme. Moramo da napustimo smeštaj jer smo našli miša u šerpi za supu „Idi reši, ja čekam u kolima.“ Nemamo pojma gde se nalazimo „Presretni one ljude, sporazumi se, ja stojim ovde.“ Crkla baterija na ključu od kola i ne možemo da uđemo u unutra „Znam Nemanja da ja govorim italijanski a ti ne, a nalazimo se u Bariju, ipak, molim te snađi se, ja nemam snage, idem da popijem kafu.“

Na svakom putovanju bilo je ovakvih situacija – ja biram krevet koji hoću, nosim manju torbu, stojim po strani dok on obavlja ono što ja ne želim, i u tome nema ništa loše! Ali, godinama sam uljuljkala sebe u situacijama gde mi nije potrebna snaga/hrabrost i gde mogu da biram momente u kojima želim da reagujem.

Ove godine došlo je vreme da shvatim koliko sam i sama jaka i sposobna. Jer šta će biti kada mi se sve pomenute situacije dogode bez dečka tu da ih reši? Pa rešiću ih ja, sigurno neću da sednem pored puta i plačem ili ostavim kola na parkingu u Bariju i nastavim putovanje busem.

Mi smo svesni da sve to možemo, ali mnogo bolje razumemo svoju snagu kada uradimo.

Nađi sreću sama sa sobom

Poznajem parove koji su uvek u društvu a nikad sami. Poznajem pojedince koji su uvek u paru, a nikad sami. U mnogim slučajevima to je signal da je njima teško da se nose sa sobom. Ako te muči unutrašnji nemir, lakše je ugušiti ga u gomili dešavanja, nego sesti u tišini i rešiti ga.

Povedi sebe na put, izmesti se iz zone komfora i saslušaj glas u sebi. Dobićeš na samopouzdanju i shvatićeš da ne moraš uvek biti sa ljudima. Ako si srećna sama sa sobom, više ti ne treba.

Saznaj pravu svrhu kafića

Kafići su za besplatan wifi i korišćenje toaleta. A kad smo kod ovoga, naučićeš da istrpiš i kada na leđima nosiš ranac a smeštaj je daleko, ili ako treba da stisneš bešiku. Videćeš da ne mora sve biti onako kako si navikla i postaviti sebi nove prioritete, pomeriti granice.

Nauči kako da brineš o sebi

Kada pljušti kiša i napolju si, ali znaš da će sve biti ok

Srbija i Balkan generalno imaju užasan problem onesposobljavanja svojih mladih da žive sami i staraju se o sebi. Sinovi koji u tridesetoj žive kući, gde im mama prži krompir u ponoć da ne crknu od gladi a ćale daje džeparac. Koliko takvih ljudi poznajete?? Ja barem 15ak.

Jednom kada otputuješ sama i snađeš se, vidiš koliko toga možeš i kad je teško i kad je nepoznato, pa će povratak kući biti odmor, a svakodnevne obaveze opuštene. Takođe ćeš shvatiti da sopstveni prostor, mir i tišina u kojoj možeš da radiš i stvaraš nisu vredni žrtve, pa možda malo odrasteš i iseliš se i počneš da živiš svoj život, a ne život nečijeg deteta.

Progovori stranim jezikom

Zavisno od vremena koje provedeš na putu i u određenim zemljama, imaćeš priliku da vežbaš jezik. Činjenica da si sama podstaćiće te da komuniciraš sa ljudima, i učiš. Makar zapamtila par osnovnih reči, jezik će ti omogućiti bolji uvid u kulturu, razumevanje mentaliteta i uživanje u lepotama.

Podigni prag tolerancije

Uđem u hostel i nije baš najbolji, dušek nedovoljno mekan i nemam utičnicu pored jastuka. Onda se setim hostela u Vijetnamu koji je smrdeo na mokre pse (jer su u prizemlju živeli psi, često mokri kada pada kiša), imao duge tamne hodnike, sobu punu umornih, prljavih ljudi, horor tuševe, i flekavi dušek prekriven najlonom, i bude mi bolje.

Ako ništa, znam da ću preživeti.

Nauči šta je stvarno neophodno

Zamisli da nosiš svoj život mesec dana na leđima. Sigurna sam da bi gomila ’važnih’ stvari otpala sa spiska istog trenutka.

Pobedi strah od nepoznatog

Znam ljude koji dvadeset godina idu na isto mesto na more, u istom/sličnom smeštaju, leže na istoj plaži i jedu u istim restoranima. Čak i kad su u novom restoranu, jedu ono što znaju. To je super, ako je to nešto što biraš svesno kao uživanje, ali ne ako je motivisano strahom od nepoznatog.

Strah bilo koje vrste je neprijatelj napretka, ljubavi, sreće, i treba proći kroz njega. Putuj u nepoznato mesto, sa nepoznatim jezikom, probaj nepoznatu hranu na ulici, i da, moguće je da ćeš završiti sa dijarejom, ali eto još jednog iskustva, snalaženja i priče. A i naučila si šta ne treba jesti, za sledeći put.

Suprotstavljanje strahu od nepoznatog kroz putovanja pomoćiće ti da se izboriš sa strahom od novog posla, nove veze, selidbe u novi grad i omogućiti fleksibilniji i manje stresan život.

Razbij predrasude

Ne, nisu svi muslimani strašni, Indijci smrdljivi, Crnogorci neradnici, Britanci hladni, Rusi pijani, a Azijati mali i ljubazni. Prestani da slušaš tuđa mišljenja, učiš o svetu kroz vesti i propagandu, idi vidi, i stvori svoje zaključke.

Još neke prednosti solo putovanja:

• Shvatićeš da su uspomene najbolji suveniri (i razglednice)

• Hosteli će postati tvoja sigurna luka

• Videćeš da biti sam ne znači biti usamljen

• Obogatićeš se na način koji nema veze sa novcem

• Naučićeš da uvek postoji opcija B, C, D, i tako u nedogled, dok neka ne uspe

Da li si nekada putovala sama? Kakvo je tvoje iskustvo?

5 Comments

• Ana Markov

Sladjana, hvala ti puno na komentaru i potvrdi! 🙂 Ja dugo znam da je ovo istina, ali tek ove godine sam rešila i da dokažem sebi. Jeste lepo deliti iskustva sa nekim, ali bogami je lepo deliti ih i samo sa sobom! 😀 Samo napred.

• Jelena

Bravo devojko!Ja sam samo jednom putovala sama,na letovanje u Grčku I to mi je jedno od najlepših iskustava koje sam doživela!Upoznala divne ljude,provela se fantastično!Interesantno je bilo I to što su ljudi bili oduševljeni time kako sam sama..Ljudima je I dalje nezamislivo da izadju iz zone komfora..Potpuno se slažem sa svim navodima u tekstu I naravno planiram naredne godine solo putovanje!

• Ana Markov

Bravo Jelena! Takvo je bilo i moje iskustvo…to što si sama otišla da putuješ ne znači da si usamljena, ljudi je svuda, otvoriš se za prijateljstva, za nove doživljaje, čitavo putovanje postane uzbudljivije, i izuzetno mi je drago da si to tako doživela. Ja sam imala situaciju da su ljudi iz moje okoline bili suprotno od oduševljenog što idem sama xD jer ju bože, kako pa to može, kad imam dečka (malo mentalitet voli da guši), ali to su upravo ti ljudi koji žive u strahu od onoga što ne znaju. Ljudi kao mi se snađu svuda i uvek. Želim ti puno sreće na sledećem solo putovanju, ako treba neki savet, pomoć, ja sam master organizator 😀 pa mi slobodno piši!

• Ivona

Moje za sada jedino solo putovanje je jednodnevni izlet. To nije isto kao noćenje u hostelu u sobi sa nepoznatim ljudima, ali neka osećanja su ista. Najjači utisci su mi bili sloboda i nezavisnost. Išla sam gde se meni išlo, ručala kada sam htela, sama se snalazila, nikome ništa nisam objašnjavala, izazvala sam sebe na hiljadu načina, čak i upoznala navodno vidovitog lokalca koji mi je rekao da me čekaju dobra karijera i jedna velika ljubav za ceo život. I na kraju dana bila neopisivo ponosna na sebe i bogatija za veliko životno iskustvo. Kada jednom shvatiš da sve možeš sama, nećeš se uopšte dvoumiti. 🙂